loading...
بهترین وکیل طلاق و مهریه در مشهد
وکیل مشهد بازدید : 419 سه شنبه 08 شهریور 1390 نظرات (0)

تغییرات جوی آب و هوا که بارندگی‌های چند روز اخیر در بسیاری از استان‌های کشور و بخصوص پایتخت را برای شهروندان به ارمغان آورده است، از یک‌سو موجب شادمانی مردم شده و از سوی دیگر به روال همیشه آبگرفتگی‌های سطح معابر، سنگینی بار ترافیک در سطح شهر و افزایش تصادفات و در برخی استان‌ها، جاری شدن سیل را در پی داشته و مسوولان شهری را باز هم غافلگیر کرده است.

بارندگی‌های متناوب و شدید و کاهش چشمگیر دمای هوا در روزهای آغازین سومین ماه از گرم‌ترین فصل سال در حالی اتفاق افتاده است که تا همین چند روز پیش گرمای شدید هوا در بسیاری از شهرهای کشور و بویژه پایتخت به اوج خود رسیده بود و این نگرانی را برای شهروندان ایجاد کرده بود که قطعا در شهریور، گرمای هوا به غیر قابل تحمل‌ترین وضعیت خود خواهد رسید؛ اما یکباره با تغییرات غیرقابل پیش‌بینی جوی، تصور افزایش دمای هوا طی روزهای آینده را برهم زد و گرمای کلافه‌کننده مرداد و شهریور ناگهان جای خود را به بارندگی‌های شدید، آسمانی در اکثر اوقات ابری و افت قابل ملاحظه دما داد.

ساکنان بسیاری از شهرهای کشور و بخصوص تهران این روزها در آخرین ماه فصل تابستان یک هوای کاملا پاییزی را تجربه می‌کنند؛ هوایی مطبوع و دلچسب که به نظر می‌رسد فعلا ماندگار خواهد بود.

کاهش دما در تهران به حدی محسوس است که شهروندان کاملا سرمای آن را احساس می‌کنند و مانند روزهای پاییزی با آن آب و هوای غیرقابل پیش‌بینی‌اش این روزها دائما چتر همراه دارند تا با بارش‌های رگباری غافلگیر نشوند.

پیش‌بینی سازمان هواشناسی

مشاور سازمان هواشناسی کشور در گفت‌وگو با «جام‌جم» بارندگی‌های شدید و تغییرات جوی روزهای اخیر را غافلگیرکننده ندانسته و تاکید می‌کند که کارشناسان سازمان هواشناسی از چندروز قبل پیش‌بینی چنین وضعیتی را کرده بودند.

پرویز رضازاده توضیح می‌دهد: همواره ماه پایانی هر فصل و در مرحله گذار از فصل گرم به فصل سرد می‌تواند با یک تاخیر یا تعجیل قابل ملاحظه‌ای همراه باشد که این بار با تعجیلی که اتفاق افتاده است، شاهد بارندگی‌های شدید در اکثر نقاط کشور و بخصوص در تهران بوده‌ایم و این به نوعی یک یادآوری است برای این‌که بدانیم پاییز در راه است.

اما نکته جالبی که مشاور سازمان هواشناسی کشور به آن اشاره می‌کند، این است که کاهش دمای هوا تهران طی ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است!

رضازاده می‌گوید: روز شنبه دمای هوای تهران به ۱۷ درجه سانتی‌گراد رسیده بود که این دما ۳۴ سال قبل یعنی تابستان ۵۶ یک بار به ۱۷ درجه رسیده بود.

این کارشناس سازمان هواشناسی این را هم می‌گوید که روز گذشته (دوشنبه) دمای هوای تهران به ۱۴ درجه سانتی‌گراد رسیده بود که این کاهش دما در فصل تابستان طی ۵۰ سال اخیر در تهران بی‌سابقه بوده است.

افزایش دما و قطع بارندگی‌ها از امروز

رضازاده این تغییرات جوی را به نوعی وارد شدن یک شوک به آب و هوای این روزها تعبیر کرده و می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود بارندگی‌ها ظرف امروز قطع شود و دوباره دمای هوا روند افزایشی به خود بگیرد؛ به طوری که برای روزهای جمعه و شنبه دمای هوای تهران به ۳۰ درجه خواهد رسید.

البته این کارشناس سازمان هواشناسی تاکید می‌کند پس از این بارندگی‌ها و افت چشمگیر دمای هوا طی روزهای اخیر دیگر گرمای هوا در شهریور مانند مرداد نخواهد بود و این گرما برای شهروندان قابل تحمل است.

داستان تکراری آبگرفتگی‌ها

اما تغییرات جوی که با افزایش بارندگی‌ها و کاهش دما در روزهای اخیر همراه بوده برای مسوولان شهری و شهروندان نیز خالی از دردسر نبوده است.

دیگر تماشای آبگرفتگی‌های متعدد معابر و بزرگراه‌ها در سطح شهر و خودروهایی که در میان دریاچه به وجود آمده از بارندگی‌ها با سرعت عبور کرده و موجی از آب را به اطراف پرتاب می‌کنند و شهروندانی که تا زانو در آب فرو می‌روند تا شاید بتوانند در این دریاچه مواج، راهی برای عبور خود باز کنند، مسافرانی که در سطح شهر به رانندگان تاکسی که دنبال مسافر دربستی می‌گردند، التماس می‌کنند که سوارشان کنند؛ صحنه‌های تازه‌ای نیست.

هرچند مسوولان شهری می‌گویند به هیچ وجه در بارندگی‌های اخیر غافلگیر نشده‌اند و همه چیز رو به راه است؛ اما مشاهدات شهروندان از سطح شهر بیانگر این واقعیت است که مسوولان شهری در بارندگی‌های اخیر کاملا غافلگیر شده‌اند.

افزایش صددرصدی تصادفات

تداوم بارش‌های غافلگیرکننده تابستانی طی چند روز اخیر علاوه بر این‌که موجب شادمانی شهروندان تهرانی شده؛ اما چندان بی‌دردسر هم نبوده است، به طوری که به گفته مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران، حجم زیاد بارش باران، همزمانی ساعت پیک ادارات و کسبه و بازار، لغزندگی معابر، احتیاط خودروها و حرکت آهسته‌تر آنها برای جلوگیری از وقوع حوادث احتمالی موجب سنگین شدن بار ترافیک شده و تصادفات رانندگی را تا صددرصد در سطح شهر افزایش داده است.

همایون فتاحی با بیان این‌که از ساعات وقوع بارندگی‌ها در سطح شهر، تمامی نیروهای خدمات شهری و نمایندگان دستگاه‌های مسوول در مدیریت ترافیک در مرکز کنترل ترافیک مستقر شده‌اند، می‌گوید: با توجه به طولانی بودن زمان بارش در برخی نقاط شهر، حجم بارش بیش از ظرفیت کانال‌ها بود که این مساله سبب آبگرفتگی بعضی معابر شد و نیروهای خدمات شهری با حضور در نقاط آبگرفته شهر نسبت به رفع آن اقدام کرده‌اند.

وی با اشاره به افزایش صددرصدی تصادفات در سطح شهر در بارندگی‌های اخیر توضیح می‌دهد: بزرگراه‌های شهید همت، مدرس و صدر امروز ترافیک سنگینی داشتند و همچنین در بزرگراه امام علی(ع) به دلیل افتادن یک کامیون در کانال آب، ترافیک سنگینی ایجاد شد که خوشبختانه با اعزام سریع نیروهای امداد، این کامیون از کانال خارج شد.

هراز مسدود شد

تغییرات جوی روزهای اخیر که بارندگی‌های زودهنگام و دور از انتظار را در بیشتر استان‌های کشور و بخصوص پایتخت به‌ارمغان آورده، برای تردد مسافران در جاده‌ها نیز مشکل‌ساز شده‌است، به طوری که معاون عملیات پلیس راه کشور از ریزش کوه و انسداد جاده هراز خبر داده و می‌گوید: هم‌اکنون به علت بارش باران شدید، سطح جاده‌ها در استان‌های شمالی لغزنده است.

سرهنگ پرویز سیاح البرزی در گفت‌وگو با مهر می‌افزاید: در حال حاضر سطح جاده استان‌های تهران، آذربایجان غربی، البرز، زنجان، گیلان و مازندران به علت باران شدید لغزنده است و در برخی محورها با آبگرفتگی مواجه هستیم.

البرزی ضمن هشدار به رانندگان برای رعایت نکات ایمنی تصریح می‌کند: به علت آبگرفتگی ممکن است هنگام تردد و پاشیده شدن آب از طرف خودروی مجاور، دید راننده برای لحظاتی کم شود، بنابراین به رانندگان توصیه می‌شود از ترمزهای ناگهانی و خطرناک اجتناب کرده و با سرعت مجاز تردد کنند.

معاون عملیات پلیس راه کشور از مردم می‌خواهد با توجه به شرایط جوی از سفرهای غیرضروری خودداری کنند.

بهترین وکیل مشهد | 09156948002

سایت وکیل مشهد کلیک کنید

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
با سلام خوش آمدید نظر فراموش نکنید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 18123
  • کل نظرات : 198
  • افراد آنلاین : 69
  • تعداد اعضا : 452
  • آی پی امروز : 758
  • آی پی دیروز : 1402
  • بازدید امروز : 7,042
  • باردید دیروز : 15,713
  • گوگل امروز : 6
  • گوگل دیروز : 30
  • بازدید هفته : 47,519
  • بازدید ماه : 113,139
  • بازدید سال : 543,512
  • بازدید کلی : 32,396,716
  • کدهای اختصاصی

    X تماس با وکیل