loading...
بهترین وکیل طلاق و مهریه در مشهد
وکیل مشهد بازدید : 581 سه شنبه 19 بهمن 1389 نظرات (0)

ما غالباً نگران رکود اقتصادی هستیم اما راهی عجیب که برای مقابله با آن پیشنهاد می شود، "تورم" است. بله! تورم می تواند یکی از راههای برون رفت از رکود اقتصادی باشد و این حقیقتی است که باید آنرا پذیرفت.

به عبارت دیگر در بسیاری از موارد به جای انتقاد از تورم باید حتی از آن تعریف و تمجید شود. تجربه های پیشین اثبات کرده که در برخی از زمانها اقتصاد دانان آمریکائی آرزوی رشد تورم در اقتصاد این کشور را داشته اند چراکه به عقیده آنها تورم در مقطع زمانی مورد نظر همچون محرکی برای اقتصاد ساکن آمریکا بوده است.

علیرغم آنکه در ادامه به تاثیرات مثبت تورم در یک سیستم اقتصادی می پردازیم اما باید توجه داشت که موارد مطرح شده در این بحث تنها در صورتی قابل دستیابی هستند که تورم "کنترل شده" باشد.

اما دلایل توجه به تورم به عنوان یک عامل محرک برای رشد اقتصادی چیست؟

1-تورم از بروز رکود اقتصادی جلوگیری می کند

بروز و تداوم رکود اقتصادی می تواند باعث نابودی اقتصاد یک کشور شود. همراه با پایین رفتن قیمت ها، مصرف کنندگان تمایل دارند تا خرید نکنند زیرا «فلان جنس ممکن است فردا ارزانتر شود». این راه مناسبی برای بقای یک اقتصاد مصرفی مدرن نیست. چینی ها به خوبی می دانند که ارزانی بیش از اندازه مانع یک خرید خوب است. برای همین همواره سعی دارند تا قیمت ها را در شاخص های مشخصی ثابت نگاه دارند که البته همین شاخص های مشخص نیز با پیروی از توابع باز هم مشخص، رشدی ثابت دارند. به همین دلیل است که سود واقعی حسابهای پس انداز در چین منفی است؛ هر «یوان» که شما امروز پس انداز می کنید، فردا ارزش پایین تری خواهد داشت.

از این رو پول همواره در اقتصاد چین جریان دارد. آیا می توان این مسئله را عامل موفقیت اقتصادی چین و تبدیل شدن آن به یکی از قطب های اقتصادی جهان دانست؟ اگر پاسخ شما به پرسش مذکور مثبت است پس ناخودآگاه پذیرفته اید که وجود تورم مهار شده چندان هم بد نیست.

2-وجود تورم به ما این تصور را می دهد که در زندگی شغلی خود در حال پیشرفت هستیم.

این تصور حتی برای چرخیدن چرخهای اقتصاد ضروری است.تحقیقات نشان می دهد که افزایش 5 درصدی قیمت کالاها و خدمات در سال 2010 احساس خوبی را به شهروندان امریکائی منتقل کرده است. مسلما افزایش حقوق ها که تابعی مشخص از رشد تورم است باعث می شودکه ما از فعالیت اقتصادی خود رضایت بیشتری داشته باشیم . آیا شما به این فکر کرده اید که فردا استطاعت خرید (مثلا کالایی) را خواهید داشت.

حتی اگر تورم 5 درصدی وجود داشته باشد، شما نیز در شغل خود به همان میزان پیشرفت خواهید کرد و متعاقب آن احساس می کنید که میزان تورم صفر است. بدین ترتیب همواره حس خوب پیشرفت در زندگی شغلی با شهروندان همراه خواهد بود.(همگامی افزایش هزینه ها با افزایش درآمدها)

3-تورم باعث می شود که مصرف کنندگان احساس ثروتمندی بیشتری بکنند و حتی بیشتر خرید کنند.

سیاستگذاران در نقاط مختلف هنوز سعی دارند تا به طرق گوناگون اقتصاد خود را احیا کنند و شغل های بیشتری ایجاد کنند.اما در نهایت رضایت زمانی حاصل می شود که شاخص درآمدها و ارزش دارائی ها در میان افراد جامعه افزایش یابد. هنگامی که هر روز صبح بیدار می شوید و می دانید که دارائی بزرگ شما مثلا ملکتان ارزش کمتری نسبت به روز قبل دارد مسلما تمایلی به فعالیت اقتصادی نخواهید داشت .

در این زمان عاملی که باعث رضایت مندی شما از افزایش ارزش دارائی هایتان می شود همان تورم است.از طرف دیگر با افزایش تورم که متعاقب آن ارزش دارائی های نیز افزایش می یابد میل به خرید در میان مردم بیشتر می شود چراکه می دانیم سرمایه ما بزودی دارای ارزش افزوده خواهد بود.

4-تورم باعث می شود مصرف کنندگان احساس کنند که پس انداز خوب است

ما سعی می کنیم به فرزندان خود بیاموزم که پس انداز کنند. آیا می دانید که چرا بانک ها به حساب های پس انداز سود پرداخت می کنند؟ اگر به خاطر این سودهای حداقلی نباشد، هیچ راه دیگری برای وادار کردن دیگران به پس انداز نیست و نمی توانیم آنها را مجبور به این کار کنیم.

در نتیجه ما به کمک تورم نیاز داریم تا نسل آینده را وادار به پس انداز کنیم و همچنین ایده تصمیم گیری «خرید اعتباری در زمان حال » به جای «پس انداز برای خرید در آینده» را ترویج دهیم. آیا هیچ انگیزه ای برای پس انداز کردن در زمانی که نرخ بهره پایین است، وجود دارد؟ ما به وجود تورم نیاز داریم تا نرخ بهره را بالا ببریم.

5-تورم با کاهش ارزش پول، باعث تقویت ارزش دارایی های عینی (فیزیکی) ما می شود
توجه به این مساله بسیار مهم است که در جهان امروز نیاز جدی به سرمایه گذاری بیشتر در حوزه کاوش و توسعه ذخایری مانند نفت و مس وجود دارد. هر چیزی که باعث کاهش هزینه نسبی سرمایه گذاری در این پروژه ها شود، در واقع مزیتی برای این حوزه محسوب می شود.از این رو تورم با کاهش ارزش پول تا حدودی موجب تقویت ارزش دارائی های ما می شود.

6-تورم برای پایان دادن به رکود در بازار مسکن ضروری است
اعطای وامهای مسکن با بهره پایین در راستای ترغیب مردم برای خرید مسکن کافی نیست زیرا آنها نگران کاهش قیمت ملک خود هستند. ما به کمک تورم نیاز داریم تا ما را به روزهای خوب گذشته باز گرداند؛ یعنی زمانی که صاحبان املاک می توانستند هر سال بر روی بالا رفتن قیمت خانه های خود حساب کنند. تورم می تواند صاحبان املاک را به سمت یک سرمایه گذاری سودآور بازگرداند.البته بازهم باید تورم موجود مهار شده باشد تا موجب پدیده هائی چون حباب قیمتی مسکن نگردد.

7-به تورم نیاز داریم تا بار وامها و بدهی های بلند مدت ما را مقرون به صرفه تر کند
با کاهش هر ساله ارزش واقعی وامها و بدهی هایی که داریم این مسئله به سادگی اتفاق می افتد. گرفتن یک وام 450 هزار دلاری برای خرید یک خانه زمانی آسانتر است که بدانیم به دلیل وجود تورم، ارزش این بدهی ها و وامها هر ساله به میزان مثلا 3 درصد یا بیشتر کاهش می یابد. شما وام بیشتری می گیرید زیرا نرخ بهره تا پایان بازپرداخت وامها ثابت می ماند در حالی که ارزش پول هر سال پایین می آید، درآمد شما بیشتر می شود و در نهایت ارزش وامها در بلند مدت به شدت کاهش می یابد. به عنوان مثال شما در سال 2010 یک وام 450 هزار دلاری با نرخ بهره 4 درصد می گیرید، اگر نرخ بهره ثابت باشد و تورم هر سال 5 درصد رشد داشته باشد، میزان پولی که شما در سال چهارم برای بازپرداخت وام در نظر می گیرید، 20 درصد کمتر از حال حاضر خواهد بود این در حالی است که 20 درصد نیز بر ارزش دارایی شما افزوده شده است.

8-بدون وجود تورم، امیدی به مهار بدهی های ملی نخواهیم داشت
دولت ایالات متحده و اغلب دولتهای دیگر به تورم نیاز دارند تا ارزش واقعی بدهی های خود را کاهش دهند. طبق گزارش «زمان سنج بدهی ایالات متحده» در 20 ژانویه 2011 بدهی ملی ایالات متحده بالغ بر 14 تریلیون و یکصد میلیارد دلار است که این مبلغ به معنی بدهی 45 هزار دلاری به ازای هر شهروند آمریکایی است. آیا می توانید فکر کنید که این وضعیت بدون وجود دوست خوبی مانند تورم چقدر به طول می انجامد؟

9-تورم برای بازسازی و ایجاد نظم در سیستم اقتصادی در ابعاد فردی و ملی آن کاملا حیاتی است.
زمانی که یک سیستم اقتصادی فاقد شاخص های تورمی کنترل شده باشد،نوعی سکون و بی حرکتی در آن اقتصاد ایجاد می شود حال آنکه سیستم اقتصادی مذکور فردی یا اینکه در سطح ملی باشد.تورم با فراز و نشیب هائی که در یک سیستم اقتصادی ایجاد می کند تاثیرات مهمی در نظام مند شدن آن دارد به عبارت دیگر تورم سکون موجود در سیستم اقتصادی را از بین برده و قابلیتهائی چون آینده نگری جهت مهار همین تورم را به سیستم های اقتصادی ما می افزاید.

10-در نهایت، بهتر از همه اینکه تورم باعث می شود تا داستانهایی با مضمون «وقتی من هم سن و سال تو بودم» برای فرزندان و آیندگان خود تعریف کنیم
این مورد آخر را صرفا برای خنده و شوخی نوشته ایم: «وقتی من هم سن و سال تو بودم در گرمای داغ تابستان برای روزانه فقط یک دلار از صبح تا شب لوبیا می چیدم». به خاطر داشته باشیم که یک دلار در سال 1958 بیش از 6/7 دلار کنونی است.پس انتظار داریم که ارزش 6/7 دلار کنونی در 50 سال آینده بازهم چند برابر شود اما اگر همین تورم دوست داشتنی نبود... .

بهترین وکیل مشهد | 09156948002

سایت وکیل مشهد کلیک کنید

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
با سلام خوش آمدید نظر فراموش نکنید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 18123
  • کل نظرات : 198
  • افراد آنلاین : 76
  • تعداد اعضا : 452
  • آی پی امروز : 604
  • آی پی دیروز : 1062
  • بازدید امروز : 5,663
  • باردید دیروز : 14,621
  • گوگل امروز : 15
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 75,581
  • بازدید ماه : 141,201
  • بازدید سال : 571,574
  • بازدید کلی : 32,424,778
  • کدهای اختصاصی

    X تماس با وکیل